W związku z ubiegłoroczną zmianą przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach, konieczne jest wprowadzenie zmian w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz w sposobie świadczenia usług polegających na odbiorze odpadów komunalnych. Zmiany zaczną obowiązywać od 1 lipca br.
Zmianie ulega:
- Częstotliwość odbioru zmieszanych odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej – zmieszane odpady komunalne będą odbierane co dwa tygodnie w okresie kwiecień - październik oraz jeden raz w miesiącu w okresie listopad – marzec,
- Częstotliwość odbioru bioodpadów w zabudowie jednorodzinnej – bioodpady będą odbierane co dwa tygodnie w okresie kwiecień - październik oraz jeden raz w miesiącu w okresie listopad – marzec,
- Częstotliwość odbioru popiołu – bezpośrednio z nieruchomości popiół będzie odbierany wyłącznie w okresie listopad – kwiecień. Od maja do października nie będzie zbiórki popiołu. Należy jednak dodać, że przez cały rok popiół jest przyjmowany w PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, ul. Mickiewicza 28a - teren Gminnego Zespołu Komunalnego).
- Sposób oddawania bioodpadów – od 1 lipca bioodpady nie będą odbierane w workach, tylko w pojemnikach koloru brązowego, oznaczonych napisem „BIO”, przystosowanych do zbierania bioodpadów. Nie obowiązuje żaden limit ilości pojemników, jednak obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki leży po stronie właściciela nieruchomości.
- Właściciele nieruchomości jednorodzinnych, którzy kompostują bioodpady w przydomowych kompostownikach będą uprawnieni do skorzystania ze zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Aby skorzystać ze zwolnienia konieczne będzie ponowne złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w której umieszczona zostanie informacja o kompostowaniu odpadów. Kwota zwolnienia oraz termin, od kiedy można składać nową deklarację, zostaną podane później.
- Wprowadzono obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych dla wszystkich właścicieli nieruchomości. Obowiązkowi selektywnego zbierania podlegają następujące odpady:
- papier,
- metale,
- tworzywa sztuczne,
- szkło,
- opakowania wielomateriałowe,
- bioodpady, z wydzieleniem bioodpadów kwalifikujących się do zagospodarowania w przydomowym kompostowniku,
- popiół z kotłów C.O.,
- odpady niebezpieczne,
- przeterminowane leki i chemikalia,
- odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,
- zużyte baterie i akumulatory,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
- zużyte opony,
- odpady budowlane i rozbiórkowe
- odpady tekstyliów i odzieży;
Uznaje się, że odpady są zbierane w sposób selektywny, jeżeli w pojemniku lub worku przeznaczonym do zbierania konkretnej frakcji odpadów nie ma odpadów innych frakcji o masie przekraczającej 10% całkowitej masy odpadów. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, firma odbierający odpady przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) i powiadamia o tym wójta oraz właściciela nieruchomości. Wójt określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez radę gminy.
- W Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) wprowadzone zostaną limity ilości oddawanych odpadów. Ograniczona zostanie ilość przyjmowanych zużytych opon – 8 sztuk na nieruchomość na rok oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych - 5m3 na nieruchomość na rok.



